حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ظهر امروز در همایش وقف و ائمه جمعه در یزد، گفت: اولین کسی که وقف انجام داد پیامبر اسلام بود که زمینی را برای ساخت مسجد خریده و وقف کرده و لذا پایه گذار وقف پیامبر اسلام است و اولین وقف از مسجد شروع شد.
وی ادامه داد: وقف جریان الهی و اسلامی است که از زمان نبی مکرم اسلام ص وجود داشته و اولین کسی که وقف را انجام داد پیامبر اکرم ص بود.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: وقف به تنهایی مجموعه ای از اعمال نیک را از جمله احسان و انفاق را در خود دارد و واقف صواب نیکی به دیگران را در اعمال خود خواهد داشت و موقوفات حسناتی هستند که از انسان های خیر به جا مانده است.
وی ادامه داد: همه باید از موقوفات دفاع کنیم چراکه ثمره وقف به همه جامعه می رسد و از وقف همیشه در راه ترویج دین اسلام استفاده شده است.
تقوی افزود: روحانیون همیشه مدافع وقف بوده اند و بسیاری از مراجع و دانشمندان از همین موقوفات تحصیل نموده اند و اگر موقوفات نبود قطعا این مواهب و شخصیت ها را نداشتیم .
وی گفت: در وقف اصل مال حبس می شود تا از عایدات آن برای راه خیر و نیکی استفاده شود و لذا واقفین همیشه زنده هستند و اعمال نیک آن ها نیز سالیان سال برایشان ثبت خواهد شد.
آیت الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز در این همایش گفت: وقف اهمیت زیادی دارد و باید به واقفین جهت داده شود تا بر اساس ضروریات جامعه نسبت به وقف اقدام کنند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وی ادامه داد: باید در زمینه وقف بر اساس نیازها فرهنگ سازی صورت گیرد و برای وقفیات نیز باید منابع درآمدی اندیشیده شود تا وقف گسترش یابد و احیانا به مرور زمان دچار توقف نشود.
آیت الله ناصری افزود: در برخی موارد که در موقوفات مشکلاتی وجود دارد و مردم در حرج هستند و هیچ گونه فایده ای نیز به اوقاف نمی رسد باید تبدیل به احسن صورت گیرد و لازم است توسط مراجع مربوط راهکاری برای تبدیل وقف و بهره گیری بهتر از موقوفات اندیشیده شود.
محمدرضا فلاح زاده، استاندار یزد نیز دراین همایش گفت: بدهکاری ادارات استان به اوقاف تا حدی پرداخت شده و اکنون ده میلیارد تومان بدهکاری سال های گذشته انباشته شده که باید راهکاری برای پرداخت آن اندیشیده شود و همه ما باید از موقوفات حمایت کنیم .
حجت الاسلام غلامرضا عادل، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این همایش گفت: بیش از هشتاد درصد موقوفات استان یزد مربوط به سید الشهدا (ع)است که عمده درآمد این موقوفات برای برپایی عزاداری امام حسین (ع) هزینه می شود.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون اطلاعات بيش از 12 هزار موقوفه در سامانه جامع موقوفات و مديريت بقاع متبركه استان ثبت شده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: در راستای تكميل و تاييد اطلاعات در سامانه جامع موقوفات ستاد مركزی در اداره كل اوقاف تشكيل و عمليات ثبت اطلاعات موقوفات، رقبات، ثبتی و حقوقی و نيات در سامانه به پايان رسيده است.
عادل افزود: جایگاه وقف در آیات و روایات بسیار بالا و ارزشمند است و برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه نیاز به همت همه جانبه مردمی و عمومی و مسئولان دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت : استان یزد دارای 103 بقعه متبرکه وامامزاده می باشد و 20 امامزاده در سطح استان یزد درحال مرمت ، بازسازی ونوسازی است.
 گفتنی است این همایش در تاریخ 24 دی ماه 91 در آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) یزد برگزار شد.









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا